Köln: 22.–25.10.2024 #ORGATEC

DE Icon Pfeil Icon Pfeil
DE Element 13300 Element 12300 EN
Text in die Zwischenablage kopieren

ORGATEC 2024: Mit Neukonzept in die Zukunft der Arbeit

Die internationale Leitmesse bietet vom 22. bis 25. Oktober 2024 zukunftsweisende Innovationen, optimierte Hallenstruktur und inspirierende ‚Focus Areas‘ auf rund 140.000 Quadratmetern.

Mit neuem Hallenkonzept, kompakter Laufzeit und themenbasierten ‚Focus Areas‘ bietet die ORGATEC 2024 spannende Einblicke und interaktive Plattformen für den Austausch über die Entwicklungen in der Arbeitswelt. Das Work Culture Festival bildet einen zusätzlichen Höhepunkt und gibt kreativen Denkanstößen Raum. Viele renommierte Unternehmen und Interessierte aus der Branche haben ihre Teilnahme bereits zugesagt, um die gebotenen Innovationen und Lösungen zu erleben. Ein Event voller Impulse und neuer Perspektiven wartet auf die Besuchenden.

„Wir freuen uns, mit dem neuen Messekonzept die ORGATEC 2024 als zentrale Plattform für Innovationen und Trends weiter zu stärken. Die Veranstaltung wird erneut entscheidende Impulse für die Arbeitswelt der Zukunft setzen“, erklärt Thomas Postert, Director der ORGATEC.

„Unser Ziel ist es, die Zukunft der Arbeit greifbar zu machen und gleichzeitig den Austausch zwischen führenden Unternehmen, Fachbesuchenden und Branchenfachleuten auf ein neues Niveau zu heben. Mit den neu gestalteten ‚Focus Areas‘ und innovativen Formaten wie dem Work Culture Festival schaffen wir inspirierende Erlebnisse und bieten einen umfassenden Blick auf die Entwicklungen und Trends der Arbeitswelt von morgen.“

Focus Areas und weitere Highlights
Die ‚Focus Areas‘ sind im Zentrum der Halle manifestiert und bieten Einblicke in Trends und Entwicklungen zur Zukunft der Arbeit. Um diese Highlight-Flächen positionieren sich Aussteller, die Produkte und Lösungen zum jeweiligen Fokus-Thema präsentieren. Mit diesem Marktplatzkonzept schafft die Messe eine optimierte und themenorientierte Besucherführung, eine erweiterte Ausstellungsfläche und bietet viel Raum für Inspiration und Austausch.

Die zentral platzierten ‚Focus Areas‘ verdeutlichen aktuelle Branchentrends und werden gemeinsam mit hochkarätigen Partnern gestaltet. Die thematische Vielfalt reicht von zirkulären Biomaterialien und Mixed Reality-Installationen bis hin zu zukunftssicheren Lösungen im Bürogebäudemanagement. Diese Bereiche bieten sowohl Inspiration als auch praktische Einblicke und wertvolle Netzwerkmöglichkeiten für alle Teilnehmenden.

Zu weiteren Highlights gehören die Projekte #Bauspiel und #BlindDate. Die einzigartige Design-Challenge #BlindDate feiert auf der ORGATEC Premiere und fördert kreative Prozesse ohne Vorurteile und stellt Nachhaltigkeit in den Mittelpunkt des Designs. Am 22.10.2024, dem ersten Messetag der ORGATEC, werden die fertigen Designs um 16:00 Uhr im #BlindDate Pavillon in Halle 4.2. des Kölner Messegeländes vorgestellt und die Identitäten der Wettbewerbsteilnehmenden enthüllt.

Das Projekt #Bauspiel zeigt eindrucksvoll, wie alte Strukturen durch kreative Ansätze neu belebt und umgestaltet werden können. Das Projekt lädt dazu ein, Architektur als lebendigen Prozess zu begreifen, bei dem Ästhetik und Funktionalität durch emotionale Aspekte ergänzt werden.

Zudem wird #TheCircularHouse auf der ORGATEC 2024  neue Maßstäbe für nachhaltige Büro- und Arbeitswelten setzen. Die 500 m² große Plattform dient als Schauplatz für zirkuläre Transformationen und bietet Zugang zu wertvollen Ressourcen und Partnerschaften.

Überblick über Touren und Kongresse
Am 22. Oktober stehen auf der ORGATEC 2024 spannende Einblicke in die Zukunft der Arbeitswelt auf dem Programm. Der Thementag "Agile Arbeitswelt", organisiert vom DGB-Bildungswerk NRW, widmet sich dem Zusammenspiel von KI und agilen Arbeitsmethoden. Besuchende können an interaktiven Workshops und Diskussionen teilnehmen und auf einem Messerundgang innovative Best-Practice-Ansätze entdecken. Parallel dazu findet der workplace-Kongress im Konrad-Adenauer-Saal, Congress Centrum Nord, statt, ausgerichtet von der FORUM Zeitschriften und Spezialmedien GmbH. Im Fokus stehen hier zukunftsfähige und hybride Büroarbeitswelten, die attraktiv und produktiv gestaltet sind. Zielgruppen sind Facility Manager, Planungsabteilungen, Office Planer, Architekt:innen und HR-Verantwortliche. Beide Veranstaltungen bieten wertvolle Einblicke und konkrete Beispiele für moderne Arbeitsumgebungen.

Work Culture Festival
Das Programm der ORGATEC 2024 bietet neben den Focus Areas und interaktiven Workshops sowie Kongressen auch das Work Culture Festival, konzipiert und organisiert vom Industrieverband Büro und Arbeitswelt e. V. (IBA), dem ideellen Träger der ORGATEC. Internationale Expert:innen aus den Bereichen Architektur, Design, Kultur, New Work, HR und Trendforschung widmen sich in spannenden Keynotes, anregenden Podiumsdiskussionen, interaktiven Workshops und Ausstellungen den aktuellen Fragen und Herausforderungen moderner Arbeitswelten. Drei zentrale Perspektiven stehen dabei im Fokus: TEAM – Wie können wir Gemeinschaften schaffen, die gemeinsam unsere Ziele verfolgen? IMPACT – Wie lässt sich die soziale Wirkung unserer Arbeit maximieren und die Umweltbelastung minimieren? LIFE – Wie können wir Gesundheit und Wohlbefinden fördern?

Mit über 100 internationalen Speakern, darunter Sascha Lobo, Ralf Rangnick und Jette Hopp, wird das Festival wertvolle Impulse zur Transformation der Arbeitswelt liefern. Neben den Bühnen erwarten die Besuchenden auch thematische Ausstellungen. Weitere Informationen sind in der Event-Datenbank zu finden.

Breites Ausstellerfeld und hochkarätige Fachbesuchende
Auch dieses Jahr wird die ORGATEC durch ein hochwertiges Ausstellerfeld geprägt. Zahlreiche Branchengrößen aus den Segmenten Boden, Beleuchtung, Möblierung und Akustik zeigen innovative Lösungen, die die Arbeitswelt von morgen formen. Der Fokus dieser Präsentationen liegt auf der Schaffung attraktiver Büro-, Administrations- und Hospitality-Flächen, die Teamarbeit, Austausch und soziale Interaktion fördern. Dabei verabschieden sich starre Arbeitsplätze zunehmend zugunsten flexibler Räume, die kreative und flexible Arbeitsweisen unterstützen. Eine vollständige Liste der teilnehmenden Aussteller ist im Ausstellerverzeichnis zu finden.

Neben den Ausstellern wird auch auf Besucherseite eine starke Beteiligung unterschiedlicher Branchen erwartet. Interior Professionals, Immobilienbranche, Corporate VIPs. Fachhandel & Verbundgruppen haben ihre Teilnahme angekündigt. https://www.orgatec.de/die-messe/orgatec-2024/besucher/

Tickets für die ORGATEC
Tickets für den Besuch der ORGATEC sind unter https://orgatec2021-de.koelnmesse.net/die-messe/tickets/tickets-kaufen/ erhältlich.
Text in die Zwischenablage kopieren

ORGATEC 2024: exploring the future of work with a new concept

From 22 to 25 October 2024, the sector’s leading international trade fair will present pioneering innovations in an optimised hall layout covering around 140,000 square metres and featuring inspiring Focus Areas.

With its new hall concept, condensed duration and themed Focus Areas, ORGATEC 2024 will provide exciting insights and interactive platforms for exchanges of ideas about developments in the world of work. The Work Culture Festival is set to be one of the event’s additional highlights and a forum for creative and thought-provoking ideas. Many prestigious companies and industry professionals have already confirmed their participation: They see the trade fair as a unique opportunity to experience the innovations and solutions on display first-hand. An event filled with fresh inspiration and new perspectives is lined up for visitors.

“We’re delighted to be able to further consolidate ORGATEC’s position as the central platform for innovations and trends with the new trade fair concept for the 2024 edition. The event will once again provide crucial impetus for the design of the workspaces of the future,” explains Thomas Postert, ORGATEC’s director.

“Our goal is to translate the future of work into tangible concepts and to combine this with taking the exchange of ideas between leading companies, trade visitors and industry professionals to a new level. With the introduction of the Focus Areas and innovative formats such as the Work Culture Festival, we will create inspiring experiences. The trade fair will provide a comprehensive overview of the developments and trends that will shape tomorrow’s world of work.”

Focus Areas and further highlights
The Focus Areas will be centrally positioned in the halls and offer insights into the new directions and developments that are defining the future of work.Grouped around these highlight areas will be exhibitors that are presenting products and solutions linked to the topic for the particular Focus Area. With this marketplace concept, the trade fair is further enhancing navigation for visitors with a thematic dimension. In addition, the new concept expands the available exhibition space and provides tremendous scope for inspiration and for stimulating and productive conversations.

The centrally located Focus Areas will present the latest industry trends and are being curated with distinguished partners. The diverse array of themes addressed in these special event areas ranges from circular biomaterials and mixed reality installations to future-proof solutions for office building management. The Focus Areas will offer both inspiration and practical insights, combined with valuable networking opportunities for all participants.

Among the other highlights in store for visitors are the #Bauspiel project and the #BlindDate, a unique design challenge that will mark its debut at this year’s edition of ORGATEC. The #BlindDate format sets out to free creative processes from preconceptions and to make sustainability central to design. On 22 October 2024, the first day of ORGATEC, the finished designs will be presented at 4:00 p.m. in the #BlindDate Pavilion in Hall 4.2 of the trade fair grounds in Cologne, and the identities of the contestants will be revealed.

The #Bauspiel project is designed to show how old structures can be revived and redesigned by adopting creative approaches. An impressive undertaking, the project invites participants to see architecture as a living process in which aesthetics and functionality can be enhanced by incorporating emotional dimensions.

In addition, #TheCircularHouse at ORGATEC 2024 will set new standards for sustainable office spaces and work environments. Covering 500 square metres, the platform will serve as a showcase for circular transformations and provide access to valuable resources and partnerships.

Overview of the guided tours and congresses at the event
Exciting insights into tomorrow’s world of work are lined up for visitors on 22 October, the first day of ORGATEC 2024. The Agile World of Work theme day, organised by the German Trade Fair Confederation’s Educational Institute for North Rhine-Westphalia, will be devoted to AI and agile working methods and how they can be combined. Visitors will be able to join interactive workshops and discussions, and discover innovative best practices on a guided tour of the trade fair. Parallel to the theme day, the workplace congress will take place in the Konrad Adenauer Hall in the Congress Centre North. Hosted by the trade publisher FORUM Zeitschriften und Spezialmedien GmbH, the congress will focus on forward-looking and hybrid office workspaces that are designed to be both attractive and productive. The event is aimed at facility managers, planning departments, office planners, architects and HR professionals. Both events will offer valuable insights into modern work environments and real-world examples of their practical implementation.

Work Culture Festival
Alongside the Focus Areas, interactive workshops and congresses, the programme for ORGATEC 2024 features the Work Culture Festival. The event is conceived and hosted by the German Interior Business Association (IBA), which acts as ORGATEC’s conceptual sponsor.In exciting keynotes, stimulating panel discussions, interactive workshops and exhibitions, international experts from the fields of architecture, design, culture, New Work, HR and trend research will address the latest issues and challenges facing modern work environments. The Work Culture Festival will focus on three key themes: TEAM –?How can we create communities to pursue our goals together? IMPACT – How can we maximise the social impact of our work while minimising its environmental impact? LIFE – How can we improve people’s health and well-being?

With more than 100 international speakers, including names such as Sascha Lobo, Ralf Rangnick and Jette Hopp, the festival will provide valuable impetus for the transformation of the world of work. To accompany the content on the stages, themed exhibitions will be staged. Further information is available in the ORGATEC event database.

A broad line-up of exhibitors and high-calibre trade visitors
This year’s edition of ORGATEC has once again attracted an exceptional line-up of exhibitors. Numerous major industry players from the fields of floorings, lighting, furniture and acoustics will present innovative solutions that will shape tomorrow’s world of work. These presentations will share a focus on creating attractive office, administration and hospitality spaces that promote teamwork, communication and social interaction. A key theme throughout the showcases will be the growing shift away from rigid workplaces and towards flexible spaces that support creative and flexible ways of working. All the participating exhibitors can be found in the list of exhibitors.

Alongside this impressive field of exhibitors, the organisers also expect a diverse range of sectors to be well represented on the visitor side. The audience at the trade fair will include interior design and furniture professionals and corporate VIPs. Associations representing the specialist trade and major purchasing groups have also announced that they will be attending: https://www.orgatec.com/trade-fair/orgatec-2024/visitors/

Tickets for ORGATEC
Tickets for ORGATEC are available at: https://orgatec2021-en.koelnmesse.net/trade-fair/tickets/buy-tickets/.

Funktionen

Artikel drucken
Artikel teilen via
Artikel als PDF herunterladen
Other languages
Passendes Bildmaterial

Pressekontakt

  • Sarah Kuna

    Sarah Kuna Public and Media Relations Managerin

    Telefon +49 221 821-3746
    Mobil 0176 12563293

    E-Mail schreiben